PLANY PRACY
ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY W CHMIELNIE
NA 2023 ROK
Środowiskowy Dom Samopomocy w Chmielnie jest placówką dziennego pobytu przeznaczoną dla osób z niepełnosprawnością intelektualną (12 osób), chorych psychicznie (12 osób) i wykazujących przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych (7 osób) - typu A, B i C.
VW swojej działalności ŚDS realizuje zadania z zakresu pomocy społecznej. Głównym celem jest osiągnięcie umiejętności umożliwiających jak najbardziej samodzielne pełnienie ról społecznych i życiowych poprzez :
- zapobieganie izolacji, wykluczenia poza nawias społeczności osób z niepełnosprawnością i chorych psychicznie
- przywrócenie jednostce jak największej sprawności psychofizycznej
kształtowanie samodzielności, rozumianej jako zdolności do samoobsługi i wykonywania
prostych czynności dnia codziennego
- odciążenie rodzin, które borykają się z ogromnym ciężarem zapewnienia opieki osobie z niepełnosprawnością
wsparcie w zakresie zapewnienia uczestnikom psychiatrycznej opieki zdrowotnej;
- integrowanie uczestników z ich środowiskiem lokalnym
- wzmocnienie więzi rodziny przez zaangażowanie rodzin
- udzielanie wsparcia rodzinom w przezwyciężaniu ich trudnych sytuacji życiowych;
- poprawa sprawności psychofizycznej podopiecznych, zwiększenie ich samodzielności
- adaptacja do życia społecznego
- wzrost aktywności psychoruchowej oraz sprawności fizycznej
- wzrost umiejętności nawiązywania kontaktów interpersonalnych
- zainteresowanie uczestnictwem w zajęciach zorganizowanych
- poprawa motoryki małej i dużej
- wzrost zainteresowania sposobami spędzania czasu wolnego
- zainteresowanie bieżącymi wydarzeniami w najbliższej okolicy i kraju
- poprawa samooceny
- pomoc w dostępie do świadczeń zdrowotnych,
- -prowadzenie zajęć z zakresu terapii zajęciowej,
- zapewnienie możliwości skorzystania z jednego gorącego posiłku w czasie pobytu
- zapewnienie możliwości skorzystania z usługi transportowej, polegającej na dowożeniu na zajęcia
- udzielanie kompleksowej pomocy przy rozwiązywaniu spraw i problemów
- dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki pobytu
- zapewnienie właściwego poziomu usług
- dążenie do poprawy jakości życia uczestników
- kształtowanie samodzielności i zasad współżycia w środowisku
- pomoc uczestnikom w przezwyciężeniu trudnych sytuacji życiowych i rozwiązywaniu codziennych problemów
PLAN PRACY DLA OSÓB PRZEWLEKLE PSYCHICZNIE CHORYCH – TYPU A
Lp. |
Zakres |
Zadania |
Termin realizacji |
Osoby |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
I
|
Postępowanie wspierająco- aktywizujące
|
trening umiejętności samoobsługi i zaradności życiowej oraz funkcjonowania w życiu codziennym: – samoobsługa w zakresie spożywania i przygotowania posiłku, ubierania odzieży i obuwia, higieny osobistej, załatwiania potrzeb fizjologicznych
|
praca ciągła
|
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego |
trening umiejętności społecznych i interpersonalnych: - nawiązanie i podtrzymywanie kontaktów społecznych, - kształtowanie pozytywnych relacji uczestnika z bliskimi, -aktywność i odpowiedzialność za siebie i innych, - motywowanie do funkcjonowania w oparciu o własne możliwości, -kształcenie umiejętności współpracy i komunikowania się w grupie na zasadach otwartości, partnerstwa, wzajemności i solidarności, -umiejętność współpracy w grupie, -umiejętność samodzielnego rozwiązywania sytuacji trudnych, -wywiązywanie się z wcześniej przyjętych zobowiązań, -samodzielne podejmowanie decyzji, -asertywność, odporność na stres, -przestrzeganie norm i zasad społecznych -eliminacja negatywnych norm i obyczajów, – stworzenie możliwości nauki rozumienia i używania alternatywnych sposobów porozumiewania się, - rozwijanie umiejętności rozpoznawania, rozumienia i wyrażania uczuć
|
praca ciągła |
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego |
||
trening spędzania czasu wolnego:
- rozwijanie umiejętności korzystania z takich form spędzania czasu wolnego jak: turystyka, rekreacja, - udział w imprezach kulturalnych i sportowych, spacery, realizacja indywidualnych zainteresowań, itp., - motywowanie do wychodzenia na zewnątrz Domu,
|
praca ciągła |
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego |
||
terapia zajęciowa: - zajęcia plastyczne- papieroplastyka, malarstwo, rysunek, inne formy plastyczne - rękodzieło-haft płaski i krzyżykowy, szycie ręczne, maszynowe, przyszywanie guzików, fastrygowanie - pracownia stolarska -praca w drewnie i innych materiałach, posługiwanie się i konserwacja narzędzi typu wyrzynarka, wiertarka, strug elektryczny - umiejętności szkolne- powtarzanie i utrwalanie materiału z zakresu matematyki, przyrody, geografii, biologii i historii oraz czytania - zajęcia muzyczne- gra na instrumentach (dzwonki, ksylofony), rozwój zainteresowań muzyką popularną i klasyczną -zajęcia teatralne- rozwój kreatywności, kształtowanie twórczej osobowości, rozładowanie emocji, przygotowanie przedstawień i inscenizacji okolicznościowych, oglądanie spektakli teatralnych i filmów pobudzające do dyskusji, wyrażania własnego zdania. - zajęcia kulinarne- przygotowanie prostego posiłku, poznawanie nowych przepisów kulinarnych, układanie prostego jadłospisu, dobór i obsługa sprzętu AGD, dobór i właściwe posługiwanie się sztućcami, znajomość zasad przechowywania żywności, kultywowanie tradycji świątecznych poprzez przygotowanie śniadania wielkanocnego i wieczerzy wigilijnej - pracownia ogrodnicza-utrzymanie porządku i estetyki posesji ŚDS, koszenie, strzyżenie, grabienie, zamiatanie, sadzenie i pielenie
|
praca ciągła
|
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego
|
||
rehabilitacja ruchowa - wykorzystywana jest w celu usprawniania i korygowania zaburzeń wynikających z niepełnosprawności, kształtowanie pozytywnych postaw jednostki - gimnastyka indywidualna i zbiorowa: gry i zabawy ruchowe -laseroterapia, światłolecznictwo, galwanoterapia, kinezyterapia, magnetoterapia, terapia ultradźwiękami, ćwiczenia ogólnousprawniające, hydromasaż, masaż klasyczny i leczniczy Metodą Bowena
|
praca ciągła |
fizjoterapeuta |
||
poradnictwo socjalne, psychologiczne -spotkania indywidualne i grupowe
|
wg potrzeb |
psycholog, pracownik socjalny |
||
-pomoc w załatwianiu spraw urzędowych pomoc w dostępie i załatwianiu spraw w urzędach, banku, na poczcie
-pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, umawianie i pilnowanie terminu wizyt lekarskich, pomoc w dotarciu do jednostek służby zdrowia, towarzyszenie podczas wizyt, pomoc w wykupie leków |
wg potrzeb
|
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego
|
||
- pomoc rodzinom - stały kontakt pracownika socjalnego i zespołu wspierająco-aktywizującego w wspieraniu i rozwiązywaniu problemów życiowych |
wg potrzeb |
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego |
||
II |
Organizacja Domu |
koordynowanie i monitorowanie pracy zespołu wspierająco – aktywizującego. |
praca ciągła |
Kierownik ŚDS
|
|
opracowanie i przyjęcie kierunków pracy ŚDS, pisanie rocznych planów, oceny okresowe (półroczne i roczne) |
wg potrzeb |
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego |
|
dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki pracy. |
praca ciągła |
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego |
||
dbałość o właściwy poziom usług. |
praca ciągła |
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego |
||
organizowanie szkoleń i dokształcanie pracowników. |
praca ciągła |
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego |
PLAN PRACY DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ – TYPU B
Lp. |
Zakres |
Zadania |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
I
|
Postępowanie wspierająco- aktywizujące
|
trening umiejętności samoobsługi i zaradności życiowej oraz funkcjonowania w życiu codziennym: - samoobsługa dotycząca takich czynności jak, np.: samodzielne i systematyczne mycie się, czesanie, golenie ubieranie, załatwianie potrzeb fizjologicznych, właściwe i bezpieczne korzystanie z ostrych przyborów oraz urządzeń typu: prostownica, suszarka - zaradność życiowa i funkcjonowanie w życiu codziennym, tzn. przygotowanie i spożywanie posiłków, dbanie o higienę osobistą i estetyczny wygląd zewnętrzny, samodzielne kompletowanie garderoby, pranie, prasowanie, dbanie o czystość i porządek we własnym mieszkaniu (domu), samodzielne sznurowanie, zapinanie suwaków, zatrzasków, rzepów, pasków -trening budżetowy- poznanie i utrwalanie wartości pieniędzy, dokonywanie opłat, planowanie wydatków miesięcznych samodzielne dokonywanie drobnych zakupów, gospodarowanie własnym budżetem, itp.;
|
praca ciągła
|
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego |
trening umiejętności społecznych i interpersonalnych -nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów interpersonalnych -funkcjonowanie w oparciu o swoje możliwości -umiejętność współpracy w grupie - samodzielne rozwiązywanie problemów -angażowanie się w życie społeczności ŚDS -inicjatywa własna i praca na rzecz innych -trening modyfikowania zachowań na aprobowane społecznie -praca nad przestrzeganiem norm i zasad społecznych -radzenie sobie z emocjami, prawidłowe rozpoznawanie -właściwe odreagowywanie napięć społecznych -nauka asertywności -okazywanie emocji i nauka panowania nad nimi
|
praca ciągła |
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego |
||
trening spędzania czasu wolnego:
- rozwijanie umiejętności korzystania z następujących form spędzania czasu wolnego - turystyka, rekreacja, udział w imprezach kulturalnych, sportowych, udział we mszy św.
|
praca ciągła |
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego |
||
terapia zajęciowa czyli oddziaływanie na uczestników poprzez określone czynności, zajęcia i pracę, których zadaniem będzie m.in. usprawnianie motoryki rąk małej i poprawa koordynacji wzrokowo – ruchowej,
- zajęcia plastyczne poprzez zastosowanie różnych form plastycznych- papieroplastyka,, plastelina, modelina, masa solna, pastele, kredki, mazaki, bibuł, krepa; zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego, dbałość o estetykę otoczenia i czystości w pracowni,
- rękodzielnictwo- rozwój sprawności manualnych oraz kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej w zakresie posługiwania się igłą, szydełkiem, drutami, nauka szycia na maszynie, prostego kroju, haftu płaskiego i krzyżykowego, szycie ręczne, fastrygowanie, przyszywanie guzików
- pracownia stolarska –umożliwia uczestnikom naukę wykonywania prostych przedmiotów z drewna, nauka i doskonalenie obsługi prostych narzędzi oraz maszyn, utrzymywanie ładu i porządku w pracowni, przestrzeganie przepisów BHP
- obsługa komputera- nabywanie umiejętności stosowania technik multimedialnych i dostępu do informacji, zapoznanie się z obsługą komputera, rozwijanie umiejętności korzystania z zasobów Internetu, nauka pisania i czytania, wysyłania e-maili, wyszukiwanie interesujących i potrzebnych wiadomości, obsługa programu Word, Paint, PowerPoint, drukarki
- umiejętności szkolne- praca wyrównawcza i utrwalająca w zakresie umiejętności szkolnych takich jak czytanie, pisanie, liczenie, rozpoznawanie kolorów, dnia miesiąca, tygodnia, pór roku, bieżącej daty, podstawowe informacje z zakresu przyrody, geografii i biologii, matematyki, historii
- zajęcia muzyczne- podczas których uczestnicy mogą wyzwolić swój potencjał twórczy, energię i mogą rozkoszować się muzyką na wszelkie sposoby, śpiewają, wystukują rytm znanych piosenek-muzykoterapia bierna i aktywna, gra na instrumentach muzycznych –dzwonki, ksylofony
-zajęcia teatralne- rozwój kreatywności, kształtowanie twórczej osobowości, rozładowanie emocji, przygotowanie przedstawień i inscenizacji okolicznościowych, kulturalne spędzania czasu wolnego oglądanie spektakli teatralnych i filmów
- zajęcia kulinarne –uczestnicy przygotowują posiłek, dbają o porządek i czystość pracowni kuchennej, nakrywają do stołu, myją naczynia kuchenne, obsługują sprzęt AGD, prawidłowo posługują się sztućcami, wyszukują przepisy kulinarne
- pracownia ogrodnicza-prace związane z utrzymaniem czystości w ogrodzie i obejściu wokół ośrodka, grabienie, zamiatanie, obsługa prostych narzędzi i sprzętów ogrodniczych
|
praca ciągła
|
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego |
||
rehabilitacja ruchowa - poprawa motoryki małej i dużej, techniki relaksacyjne, gry sportowe i zabawy ruchowe na świeżym powietrzu, ćwiczenia indywidualne i grupowe, rehabilitacja poprzez zastosowanie laseroterapii, światłolecznictwa, galwanoterapii, kinezyterapii, magnetoterapii, terapii ultradźwiękami, ćwiczeń ogólnousprawniających, hydromasażu, masażu klasycznego i leczniczego Metodą Bowena
|
praca ciągła |
fizjoterapeuta |
||
poradnictwo socjalne, psychologiczne- spotkania indywidualne i grupowe, okresowa diagnoza, opiniowanie, badanie, porady i konsultacje psychologiczne, informowanie o przepisach prawa dotyczącego osób z niepełnosprawnością i pomocy społecznej
|
wg potrzeb |
psycholog, pracownik socjalny |
||
-pomoc w załatwianiu spraw urzędowych - na poczcie, w urzędzie, banku, instytucjach pomocowych
- pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych- umawianie na wizyty lekarskie i pilnowanie terminów, pomoc w dotarciu do lekarza
|
wg potrzeb
|
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego
|
||
-pomoc rodzinom |
wg potrzeb |
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego |
||
II |
Organizacja Domu |
Koordynowanie i monitorowanie pracy zespołu wspierająco – aktywizującego. |
praca ciągła |
Kierownik ŚDS |
|
Opracowanie i przyjęcie kierunków pracy ŚDS, pisanie rocznych planów, oceny okresowe(półroczne i roczne) |
wg potrzeb |
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego |
|
Dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki pracy. |
praca ciągła |
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego |
||
Dbałość o właściwy poziom usług. |
praca ciągła |
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego |
||
Organizowanie szkoleń i dokształcanie pracowników. |
praca ciągła |
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego |
PLAN PRACY DLA OSÓB WYKAZUJĄCYCH INNE PRZEWLEKŁE ZABURZENIA CZYNNOŚCI PSYCHICZNYCH - TYPU C
Lp. |
Zakres |
Zadania |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
I
|
Postępowanie wspierająco- aktywizujące
|
trening umiejętności samoobsługi i zaradności życiowej oraz funkcjonowania w życiu codziennym: - samoobsługa w zakresie higieny osobistej, samodzielne ubieranie się oraz przygotowanie i spożywanie prostego posiłku - zaradność życiowa i funkcjonowanie w życiu codziennym, dbałość o wygląd zewnętrzny, samodzielne ubieranie się – zapinanie guzików i suwaków, sznurowanie obuwia, wykonywanie prostych umiejętności praktycznych, trening nauki higieny(mycie całego ciała, jamy ustnej, pielęgnacja paznokci, codzienna zmiana bielizny) -nauka gospodarowania własnym budżetem- rozpoznawanie nominałów, planowanie i dokonywanie zakupów, orientacja w cenach, planowanie wydatków na miesiąc z uwzględnieniem opłat stałych
|
praca ciągła
|
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego |
trening umiejętności społecznych i interpersonalnych: -nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów interpersonalnych -funkcjonowanie w oparciu o swoje możliwości -umiejętność współpracy w grupie - samodzielne rozwiązywanie problemów -angażowanie się w życie społeczności Domu -inicjatywa własna i praca na rzecz innych -trening modyfikowania zachowań na aprobowane społecznie -praca nad przestrzeganiem norm i zasad społecznych -radzenie sobie z emocjami, prawidłowe rozpoznawanie ich -właściwe odreagowywanie napięć społecznych -nauka asertywności -okazywanie emocji i nauka panowania nad nimi
|
praca ciągła |
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego |
||
trening spędzania czasu wolnego: - rozwijanie zainteresowań lekturą czasopism a także programami telewizyjnymi, Internetem, grami stolikowymi i komputerowymi, muzyką - rozwijanie umiejętności korzystania z takich form spędzania czasu wolnego jak: turystyka, rekreacja, udział w imprezach kulturalnych, sportowych, spacerach, wyjściach itp., -rozwijanie zainteresowań plastycznych, muzycznych, własnych
|
praca ciągła |
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego |
||
terapia zajęciowa czyli : - zajęcia plastyczne- prace z wykorzystaniem różnego rodzaju kredek, farb, papieru, plasteliny, masy, bibuły, kredy, tuszu, ołówka, nasion, piasku, serwetki, wełny, materiałów tekstylnych - rękodzielnictwo-haft płaski i krzyżykowy, ścieg prosty, wyszywanie, przyszywanie guzików, fastrygowanie, patchworki, szycie maskotek i poduszek - pracownia stolarska -obsługa i konserwacja narzędzi stolarskich, praca w drewnie i innych materiałach, wycinanie, wyrzynanie, szlifowanie, malowanie, bejcowanie, rozwijanie zainteresowań - umiejętności szkolne -przypomnienie i utrwalenie wiadomości z zakresu matematyki, przyrody, biologii, geografii, historii i wiedzy ogólnej, zadania angażujące pamięć, koncentrację uwagi, koordynację wzrokowo-ruchową , spostrzegawczość, myślenie logiczne, czytanie i pisanie - pracownia muzyczna i teatralna- rozwój kreatywności, kształtowanie twórczej osobowości, rozładowanie emocji, wyrażanie siebie i swoich emocji poprzez naukę gry na instrumentach, udział w małych formach scenicznych, etiudach i przedstawieniach
- zajęcia kulinarne- planowanie i estetyczne przygotowanie i spożywanie posiłków, wypracowanie odpowiedniej kultury zachowania przy stole, zapoznanie się z nowymi przepisami kulinarnymi i zasadami zdrowego odżywiania się, kultywowanie tradycji świątecznych poprzez przygotowanie śniadania wielkanocnego i wieczerzy wigilijnej oraz obchodów urodzin uczestników, dekoracja stołu, obsługa sprzętu AGD
- pracownia ogrodnicza- dbałość o ogród, zamiatanie, grabienie, koszenie, kopanie, podlewanie, sadzenie, przesadzanie, strzyżenie, przycinanie
|
praca ciągła
|
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego
|
||
rehabilitacja ruchowa - wykorzystywana jest w celu usprawniania i korygowania zaburzeń wynikających z niepełnosprawności, kształtowanie pozytywnych postaw jednostki, - gimnastyka indywidualna i zbiorowa - gry i zabawy ruchowe - rehabilitacja poprzez zastosowanie: laseroterapii, światłolecznictwa, galwanoterapii, kinezyterapii, magnetoterapii, terapii ultradźwiękami, ćwiczeń ogólnousprawniających, hydromasażu, masażu klasycznego i leczniczego Metodą Bowena, gry i zabawy ruchowe, przygotowanie do udziału w zawodach, ćwiczenia na sprzęcie rehabilitacyjnym
|
praca ciągła |
fizjoterapeuta |
||
poradnictwo socjalne, psychologiczne – spotkania indywidualne lub grupowe w celu rozwiązywania trudnych emocjonalnie problemów uczestników, wsparcie dla ich rodzin, rozładowanie napięcia spowodowanego chorobą bądź trudną sytuacją, monitorowanie stanu psychicznego uczestników
|
wg potrzeb |
psycholog, pracownik socjalny |
||
pomoc w załatwianiu spraw urzędowych - pomoc i wsparcie podczas załatwiania spraw w urzędach, placówkach ochrony zdrowia, sądach, ZUS, PCPR, bankach, na poczcie i innych instytucjach
pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych- pomoc podczas umawiania się do lekarza, pilnowanie terminów wizyt, pomoc w dotarciu do jednostek służby zdrowia, zakupie leków, udział w pogadankach tematycznych o konieczności dbania o zdrowie i zdrowy styl życia, pomiar ciśnienia tętniczego |
wg potrzeb
|
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego |
||
pomoc rodzinom
|
wg potrzeb |
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego |
||
II |
Organizacja Domu |
Koordynowanie i monitorowanie pracy zespołu wspierająco – aktywizującego. |
praca ciągła |
Kierownik ŚDS |
|
Opracowanie i przyjęcie kierunków pracy Domu, pisanie rocznych planów, oceny okresowe(półroczne i roczne) |
wg potrzeb |
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego |
|
Dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki pracy. |
praca ciągła |
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego |
||
Dbałość o właściwy poziom usług. |
praca ciągła |
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego |
||
Organizowanie szkoleń i dokształcanie pracowników. |
praca ciągła |
członkowie zespołu wspierająco-aktywizującego
|
Harmonogram planowanych imprez okolicznościowych
w Środowiskowym Domu Samopomocy w Chmielnie
w poszczególnych miesiącach 2023r.
I. Styczeń
Bal karnawałowy
Urodziny czterech uczestników
Wyjście do kina „Za rogiem”
II. Luty
Tłusty Czwartek -pieczenie chrustów
Dyskoteka walentynkowa
Urodziny trzech uczestników
III. Marzec
Experyment w Gdyni Dzień Kobiet i Dzień Mężczyzny
Światowy Dzień Zespołu Downa Powitanie wiosny Kręgle na Wichrowym Wzgórzu
IV. Kwiecień
Kiermasz Wielkanocny Konkurs palmy oraz babki wielkanocnej
Urodziny dwóch uczestników Wyjazd pociągiem do Gdańska-Motława i ulica Długa, Muzeum Uphagena
V. Maj
Urodziny trzech uczestników
Przegląd dorobku kulturalnego Domów Pomocy Społecznej oraz Środowiskowych Domów Samopomocy w Chmielnie Wycieczka do Lęborka
VI. Czerwiec
Muzyka bez granic Ostrzyckie Wędkowanie Olimpiada Sportowa w Miechucinie i w Tczewie Wyjazd nad morze Urodziny uczestnika Spotkanie przy muzyce z rodzinami uczestników, występ zespołu TUTTI
VII. Lipiec
Kąpiele i plażowanie w Chmielnie Urodziny trzech uczestników Zajęcia w plenerze-spacery, wycieczka piesza po okolicy
VIII. Sierpień
Grill w Parku Rekreacyjnym w Miechucinie Wyjście na plażę i kąpiele
Urodziny uczestnika
IX. Wrzesień
Urodziny trzech uczestników
Farma Aleksa w Charbrowie Prace w ogrodzie, wyjazd na grzyby Pożegnanie lata w Wielu Udział w Festiwalu małych Form Teatralnych w Chmielnie
X. Październik
Urodziny czterech uczestników
Jesienne terapia na wesoło w Kartuzach Kino za Rogiem w Chmielnie
XI. Listopad
Odwiedzanie grobów na cmentarzach i wspomnienie zmarłych uczestników ŚDS
Zabawa andrzejkowa
Urodziny uczestnika
Przygotowywanie prac na kiermasz bożonarodzeniowy
XII. Grudzień
Kiermasz gwiazdkowy Przygotowywanie potraw świątecznych – pieczenie pierników i pasztecików
Urodziny pięciu uczestników Mikołajki Wigilia w ŚDS