Plan pracy na 2020.
PLANY PRACY
ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY W CHMIELNIE
NA 2020 ROK
Środowiskowy Dom Samopomocy w Chmielnie jest placówką dziennego pobytu dla osób niepełnosprawnych intelektualnie, chorych psychicznie i wykazujących przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych (typu A,B i C).
W swojej działalności ŚDS realizuje zadania z zakresu pomocy społecznej, a główne cele zajęć to:
-zapobieganie izolacji, wykluczenia poza nawias społeczności osób niepełnosprawnych,
-przywrócenie jednostce jak największej w miarę możliwości sprawności psychofizycznej
-kształtowanie samodzielności, rozumianej jako zdolności do samoobsługi i wykonywania prostych czynności dnia codziennego,
-odciążenie rodzin, które borykają się z ogromnym ciężarem zapewnienia opieki osobie niepełnosprawnej umysłowo a przez to często spychane są w sferę ubóstwa ze względu na brak możliwości podjęcia pracy przez opiekuna;
-wsparcie w zakresie zapewnienia uczestnikom psychiatrycznej opieki zdrowotnej;
-integrowanie uczestników z ich środowiskiem lokalnym (w tym - rodzinnym)
-wzmocnienie więzi rodziny przez zaangażowanie rodzin w prowadzoną terapię,
-udzielanie wsparcia rodzinom w przezwyciężaniu ich trudnych sytuacji życiowych;
-poprawa sprawności psychofizycznej podopiecznych, zwiększenie ich samodzielności i adaptacja do życia społecznego
-wzrost aktywności psychoruchowej oraz sprawności fizycznej
-wzrost umiejętności nawiązywania kontaktów interpersonalnych
-zainteresowanie uczestnictwem w zajęciach zorganizowanych
-poprawa motoryki małej i dużej
- wzrost zainteresowania sposobami spędzania czasu wolnego
- zainteresowanie bieżącymi wydarzeniami w najbliższej okolicy i kraju
- poprawa samooceny
-pomagać w dostępie do świadczeń zdrowotnych
-prowadzić zajęcia z zakresu terapii zajęciowej,
-zapewnić możliwość skorzystania z jednego gorącego posiłku w czasie pobytu
-zapewnić możliwość skorzystania z usługi transportowej, polegającej na dowożeniu na zajęcia
-udzielać -kompleksowej pomocy przy rozwiązywaniu spraw i problemów
-dbać o bezpieczne i higieniczne warunki pobytu
-zapewnić właściwy poziom usług
-dążyć do poprawy jakości życia uczestników
-kształtować samodzielność i zasady współżycia w środowisku
-pomagać uczestnikom w przezwyciężeniu trudnych sytuacji życiowych i rozwiązywaniu codziennych problemów
-przygotować uczestników do wyjazdów na turnusy rehabilitacyjne
W celu osiągnięcia wyznaczonych celów Dom nasz prowadzi różne formy działalności dostosowane do potrzeb i możliwości uczestnika.
PLAN PRACY DLA OSÓB PRZEWLEKLE PSYCHICZNIE CHORYCH - TYPU A
Lp. |
Zakres |
Zadania |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
I
|
Postępowanie wspierająco- aktywizujące
|
trening umiejętności samoobsługi i zaradności życiowej oraz funkcjonowania w życiu codziennym: - samoobsługa życiu codziennym |
praca ciągła
|
instruktor terapii zajęciowej, fizjoterapeuta, psycholog, opiekun osoby niepełnosprawnej, asystent osoby niepełnosprawnej |
trening umiejętności społecznych i interpersonalnych: - kształtowanie pozytywnych relacji uczestnika z bliskimi, - aktywność i odpowiedzialność za siebie i innych, - kształcenie umiejętności współpracy i komunikowania się w grupie na zasadach otwartości, partnerstwa, wzajemności i solidarności; |
praca ciągła |
instruktor terapii zajęciowej, fizjoterapeuta, psycholog opiekun osoby niepełnosprawnej, asystent osoby niepełnosprawnej, |
||
trening spędzania czasu wolnego:
- rozwijanie umiejętności korzystania z takich form spędzania czasu wolnego jak: turystyka, rekreacja, udział w imprezach kulturalnych, sportowych, itp.,
|
praca ciągła |
instruktor terapii zajęciowej, fizjoterapeuta, psycholog, opiekun osoby niepełnosprawnej, asystent osoby niepełnosprawnej |
||
terapia zajęciowa, czyli
- zajęcia plastyczne - rękodzieło-haft, szycie ręczne i maszynowe, techniki różne - pracownia stolarska - umiejętności szkolne - zajęcia muzyczne - zajęcia kulinarne - pracownia ogrodnicze -zajęci teatralne
|
praca ciągła
|
instruktor terapii zajęciowej, psycholog, opiekun osoby niepełnosprawnej, asystent osoby niepełnosprawnej |
||
rehabilitacja ruchowa
- wykorzystywana jest w celu usprawniania i korygowania zaburzeń wynikających z niepełnosprawności, kształtowanie pozytywnych postaw jednostki, - gimnastyka indywidualna i zbiorowa: gry i zabawy ruchowe
|
praca ciągła |
fizjoterapeuta |
||
poradnictwo socjalne, psychologiczne
|
w zależności od potrzeb |
psycholog, pracownik socjalny |
||
-pomoc w załatwianiu spraw urzędowych
-pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych - trening budżetowy |
w zależności od potrzeb
|
instruktor terapii zajęciowej, fizjoterapeuta, psycholog, opiekun osoby niepełnosprawnej, asystent osoby niepełnosprawnej
|
||
- pomoc rodzinom
|
wg potrzeb |
zespół wspierająco -aktywizujący |
||
II |
Organizacja Domu |
koordynowanie i monitorowanie pracy zespołu wspierająco - aktywizującego. |
praca ciągła |
kierownik ŚDS
|
|
opracowanie i przyjęcie kierunków pracy Domu, pisanie rocznych planów, oceny okresowe(półroczne i roczne) |
styczeń, czerwiec, grudzień |
zespół wspierająco -aktywizujący |
|
dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki pracy. |
praca ciągła |
zespół wspierająco -aktywizujący |
||
dbałość o właściwy poziom usług. |
praca ciągła |
zespół wspierająco -aktywizujący |
||
organizowanie szkoleń i dokształcanie pracowników. |
praca ciągła |
zespół wspierająco -aktywizujący |
PLAN PRACY DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH INTELEKTUALNIE - TYPU B
Lp. |
Zakres |
Zadania |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
I
|
Postępowanie wspierająco- aktywizujące
|
trening umiejętności samoobsługi i zaradności życiowej oraz funkcjonowania w życiu codziennym: - samoobsługa między innymi dotycząca takich czynności jak, np.: samodzielne mycie, ubieranie, jedzenie, załatwianie potrzeb fizjologicznych
|
codzienne treningi
|
instruktorzy terapii zajęciowej, psycholog |
trening umiejętności społecznych i interpersonalnych: |
codzienne treningi |
instruktorzy terapii zajęciowej, fizjoterapeuta, psycholog |
||
trening spędzania czasu wolnego: - rozwijanie umiejętności korzystania z takich form spędzania czasu wolnego jak: turystyka, rekreacja, udział w imprezach kulturalnych, sportowych, itp., |
codzienne treningi |
instruktorzy terapii zajęciowej, fizjoterapeuta, psycholog |
||
terapia zajęciowa, czyli oddziaływanie na uczestników poprzez określone czynności, zajęcia i pracę, których zadaniem będzie m.in. usprawnianie motoryki rąk małej i poprawa koordynacji wzrokowo - ruchowej, - zajęcia plastyczne poprzez zastosowanie różnych form plastycznych mają usprawniać funkcje manualne, poprawiać koordynację wzrokowo-ruchową, uwrażliwiać na sztukę, pełnią też funkcje relaksacyjno-koncentrujące: rysunek, malowanie pędzlem, lepienie, wycinanie z papieru, kopiowanie wzorów, wyklejanie obrazków kulkami z krepy, wydzieranki, wykonywanie różnych prac z użyciem styropianu, wykonywanie ozdób świątecznych np. bombki z wstążki, układanie i mocowanie kompozycji kwiatowych, przygotowanie scenografii , malowanie, wycinanki, prace wykonywane w modelinie, plastelinie, masie solnej, wykonywanie kart okolicznościowych, collage, przedmioty z szyszek - pracownia stolarska -umożliwia uczestnikom naukę wykonywania prostych przedmiotów z drewna, praca ta ma na celu - oprócz zdobywania umiejętności obróbki drewna i wykonywania przedmiotów - wzmocnienie wiary we własne siły oraz rozwój motywacji do działania, uczestnicy zdobywają umiejętności projektowania, planowania pracy: praca w drewnie, posługiwanie się narzędziami, wykonywanie różnego rodzaju przedmiotów: obsługa wyrzynarki i wiertarki elektrycznej, lakierowanie i barwienie powierzchni drewnianych , wycinanie wyrzynarką elementów ze sklejki, prace z trocin, bejcowanie drewna, klejenie wikolem lub klejem na ciepło - porozumiewaniu się na odległość, aktywizację zawodową, zastosowanie mulitmediów sprzyja rozwojowi funkcji poznawczych, stymuluje do czytania i pisania, śpiewania ,poszukiwania informacji, udział w zajęciach powoduje u uczestników poczucie uczestniczenia w sytuacjach społecznych, nauka pisania w edytorach tekstu, rozrywka i zabawa pobudzająca wyobraźnię - umiejętności szkolne- praca wyrównawcza w zakresie kształcenia, mowy - czytanie prasy, książek, doskonalenie technik czytania, pisania, liczenia, kształtowanie pojęć figur geometrycznych, umiejętność rozpoznawania godzin na zegarze, zapoznanie z podstawami geografii, biologii, historii , rozwiązywanie krzyżówek, gry i zabawy towarzyskie (quizy, konkursy, kalambury), zajęcia czytelnicze (przegląd prasy lokalnej), wycieczki do placówek kulturalnych - wystawy, kino, muzeum - zajęcia muzyczne- pracownia muzykoterapii to miejsce, w którym uczestnicy mogą wyzwolić swój potencjał twórczy, energię i rozkoszować się muzyką na wszelkie sposoby, i biorą udział w zabawach ruchowych jakie odbywają się w tej pracowni, tańczą, śpiewają, wystukują rytm znanych piosenek.(muzykoterapia bierna, muzykoterapia aktywna, grają na instrumentach muzycznych (trójkąty, bębenki, tamburyny) - zajęcia kulinarne - dąży do wypracowania, podtrzymywania, utrwalania i dalszego doskonalenia umiejętności prawidłowego wykonywania czynności samoobsługowych : higiena osobista, przygotowywania i spożywanie posiłków, czynności porządkowe, nakrywanie do stołu, mycie naczyń, dokonywanie potrzebnych zakupów,
|
codzienne treningi
|
instruktorzy terapii zajęciowe, psycholog |
||
rehabilitacja ruchowa- wykorzystywana jest w celu usprawniania i korygowania zaburzeń wynikających z niepełnosprawności, kształtowanie pozytywnych postaw jednostki, - gimnastyka indywidualna i zbiorowa: gry i zabawy ruchowe
|
codzienne treningi |
fizjoterapeuta |
||
poradnictwo socjalne, psychologiczne (indywidualne i zbiorowe), pedagogiczne, także dla opiekunów uczestników |
w zależności od potrzeb |
psycholog, pracownik socjalny, pedagog |
||
-pomoc w załatwianiu spraw urzędowych -pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, uzgadnianie i pilnowanie wizyt lekarskich, pomoc w zakupie leków, pomoc w dotarciu do jednostek ochrony zdrowia - trening budżetowy
|
w zależności od potrzeb
|
instruktorzy terapii zajęciowej, fizjoterapeuta, psycholog
|
||
-pomoc rodzinom poprzez: |
wg potrzeb |
zespół wspierająco -aktywizujący |
||
II |
Organizacja Domu |
koordynowanie i monitorowanie pracy zespołu wspierająco - aktywizującego. |
praca ciągła |
kierownik GOPS |
|
opracowanie i przyjęcie kierunków pracy Domu, pisanie rocznych planów, oceny okresowe(półroczne i roczne) |
styczeń, czerwiec, grudzień |
zespół wspierająco -aktywizujący |
|
dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki pracy. |
praca ciągła |
kierownik GOPS |
||
dbałość o właściwy poziom usług. |
praca ciągła |
kierownik GOPS |
||
organizowanie szkoleń i dokształcanie pracowników. |
praca ciągła |
kierownik GOPS |
PLAN PRACY DLA OSÓB WYKAZUJĄCYCH PRZEWLEKŁE ZABURZENIA CZYNNOŚCI PSYCHICZNYCH - TYP C
Lp. |
Zakres |
Zadania |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
I
|
Postępowanie wspierająco- aktywizujące
|
trening umiejętności samoobsługi, w ramach którego uczestnicy doskonalą lub uczą się samodzielnego jedzenia, mycia się, ubierania, załatwiania potrzeb fizjologicznych |
codzienne treningi |
instruktorzy terapii zajęciowej, psycholog |
trening budżetowy, w ramach którego uczestnicy poznają wartość pieniądza, uczą się robienia zakupów, przygotowywania listy potrzebnych artykułów, rozpoznawania przydatności do użycia, orientacji w cenach i dokonywania obliczeń |
codzienne treningi |
instruktorzy terapii zajęciowej, fizjoterapeuta |
||
trening umiejętności spędzania czasu wolnego, poznają różnorodne formy : kino, wycieczki i wyjazdy krajoznawcze, zwiedzanie muzeów, zabytków, zawody sportowe, występy i pokazy artystyczne, spotkania w ramach różnych kół zainteresowania, zajęcia muzyczne, taniec, wdrażanie i aktywizowanie w zakresie różnych form : a. świetlicowe gry towarzyskie, b. spacery c. wycieczki d. gry i zabawy ruchowe |
praca ciągła, wg kalendarza imprez na 2012 rok |
instruktorzy terapii zajęciowej, fizjoterapeuta
|
||
terapia zajęciowa, w ramach której codziennie działają pracownie: a. kulinarna - w pracowni podopieczni przygotowują obiad, wypiekają ciasta i torty, robią kolorowe sałatki i surówki, przetwory na zimę, przygotowują poczęstunki na zabawy i uroczystości w ŚDS, w pracowni prowadzony jest również trening umiejętności samoobsługi, zaradności życiowej i funkcjonowania w codziennym życiu. (estetyczne przygotowanie i spożywanie posiłków, kulturalne zachowanie się przy stole, poznawanie przepisów kulinarnych, nauka przygotowywania potraw, dobór artykułów spożywczych, zasady zdrowego odżywiania się, obsługa sprzętu AGD); b. plastyczno- krawiecko-hafciarska (wykonywanie kartek okolicznościowych, wykonywanie sezonowych dekoracji placówki, nauka i doskonalenie wyszywania, nauka i doskonalenie haftowania w zakresie haftu: płaskiego, krzyżykowego, malowanie różnymi rodzajami materiału: farba plakatowa, farba akwarelowa, farba do szkła, pastele, plastelina, kredki, nauka innych technik plastycznych: kwiatów z liści, origami, c. techniczna (prace w drewnie: czyszczenie listew i kawałków drewna papierem ściernym, wykonywanie i malowanie ram, malowanie ławek, stołów ogrodowych, futryn, krzeseł i stołów, klejenie wikolem, prac z zapałek, rysowanie i wycinanie w deskach różnorodnych konturów, wypalanie na desce wzorów, itp d. komputerowa- podopieczni nabywają nowe bądź udoskonalają już nabyte umiejętności z zakresu programów: Open Office Writer, praca w programach edukacyjnych „Wesoła szkoła"," Zajęcia komputerowe", wyszukiwanie w internecie informacji dotyczących bieżących tematów i wydarzeń); edytorów graficznych Paint , korzystając z Internetu podopieczni rozwijają własne zainteresowania, zdobywają nowe hobby, poszerzają swoją wiedzę o otaczającym ich świecie, e. zajęcia z ogrodnictwa (pielęgnacja roślin doniczkowych, zakładanie i utrzymanie klombów, sianie kwiatów) - rozwój indywidualnych uzdolnień i własnych zainteresowań; f. zaradności życiowej (nauka lub doskonalenie prania ręcznego, obsługi sprzętu AGD, nauka lub doskonalenie prasowania, składnia ubrań, rozwieszanie wypranej bielizny, krochmalenia serwetek, prowadzenie pogadanek związanych z zachowaniami prozdrowotnymi, sposobem zdrowego odżywiania, nauka dbania o higienę osobistą -kosmetyki i wygląd zewnętrzny, nauka dbania o czystość i porządek); g. rehabilitacji (ćwiczenia specjalistyczne - zlecone przez lekarza, ćwiczenia ogólnousprawniające, ćwiczenia manualne, ćwiczenia relaksacyjne, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia przy muzyce z elementami choreografii, gry i zabawy sportowe, spacery) mające na celu: podtrzymanie ogólnej sprawności ruchowej, usprawnianie motoryczne, rozładowanie napięć psychicznych, poprawę stanu psychofizycznego, polepszenie samopoczucia, pobudzenie aktywności, stymulowanie samodzielności; h. poradnictwo specjalistyczne w szczególności psychologiczne i socjalne, psychoterapia indywidualna i grupowa, wsparcie w zakresie konsultacji lekarskich- umawianie na wizyty lekarskie, asystowanie podczas wizyt, pilnowanie terminów organizacja spotkań okolicznościowych i integracyjnych zgodnie z kalendarzem imprez na br. |
praca ciągła,
|
instruktorzy terapii zajęciowej, psycholog |
||
współpraca z rodziną w zakresie kształtowania odpowiednich postaw wobec uczestnika, współpraca z innymi osobami lub podmiotami działającymi w obszarze udzielania pomocy, w zakresie niezbędnym, gwarantującym jak największą efektywność wspólnie podejmowanych oraz realizowanych działań na rzecz uczestników; utrzymywanie kontaktu z byłymi uczestnikami; spotkania przy kawie, wzajemne odwiedzanie się, wysyłanie kartek okolicznościowych, kontakty telefoniczne i mailowe |
wg potrzeb |
zespół wspierająco -aktywizujący |
||
II |
Organizacja Domu |
koordynowanie i monitorowanie pracy zespołu wspierająco - aktywizującego. |
praca ciągła |
kierownik GOPS |
|
|
opracowanie i przyjęcie kierunków pracy Domu, pisanie rocznych planów, oceny okresowe |
styczeń, czerwiec, grudzień |
zespół wspierająco-aktywizujący |
dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki pracy. |
praca ciągła |
kierownik GOPS |
||
dbałość o właściwy poziom usług. |
praca ciągła |
kierownik GOPS |
||
organizowanie szkoleń i dokształcanie pracowników. |
praca ciągła |
kierownik GOPS |
Do Planu Działania Środowiskowego Domu Samopomocy w Chmielnie dołączamy plan imprez w poszczególnych miesiącach 2020r.
I. Styczeń
Urodziny czworga uczestników
Wyjazd do kina
Bal karnawałowy
II. Luty
Urodziny dwojga uczestników
Dyskoteka walentynkowa
Wyjazd na kręgle
III. Marzec
Pprzygotowania do kiermaszu wielkanocnego
Powitanie wiosny-topienie Marzanny
Wyjazd do kina
Ostatki-pieczenie rogalików i paczków
IV. Kwiecień
Urodziny uczestnika
Kiermasz wielkanocny
Udział w rekolekcjach
Wyjście do Muzeum Necla w Chmielnie
V. Maj
Urodziny uczestnika
Prace w ogrodzie
Grillowanie
Wycieczka do Ogrodu Botannicznego w Gołubiu
Jarmark Folklorystyczny
VI. Czerwiec
Udział w Muzyce bez granic i Ostrzyckim Wędkowaniu
Wycieczka do Poznania
Urodziny uczestnika
VII. Lipiec
Wyjście na plażę
Urodziny sześciorga uczestników
Ognisko na rancho u pp. Socha w Łapalicach
VIII. Sierpień
Wyjście na plażę
Urodziny trojga uczestników
IX. Wrzesień
Urodziny dwojga uczestników
Prace w ogrodzie, wyjazd do lasu po szyszki i na grzyby
Wycieczka na wydmy do Łeby
X. Październik
Urodziny czworga uczestników
Wyjazd na mecz
XI. Listopad
Odwiedzanie grobów na cmentarzu i wspomnienie zmarłych uczestników ŚDS
Andrzejki-lanie wosku i dyskoteka andrzejkowa
Urodziny uczestnika
Przygotowywanie prac na kiermasz bożonarodzeniowy
Wyjazd na kręgle i do kina
Jesienna terapia na wesoło w Kartuzach
XII. Grudzień
Kiermasz gwiazdkowy
Przyotowywanie potraw świątecznych-piernikczk i paszteciki
Urodziny sześciorga uczestników
Wigilia w ŚDS z rodzinami podopiecznych